top of page
  • תמונת הסופר/תsigal bieber

גם תשוקה לידע היא תשוקה

מה שאתם רואים בתמונה זו תשוקה. הספרים שרכשתי בשבועות האחרונים.

נכון שזו תשוקה לגיטימית לכאורה- התשוקה לידע, לחוכמה. אבל תשוקה היא תשוקה. או במילים אחרות- גם לידע אפשר להתמכר. ותשוקה, היא הזרע השלישי לסבל, ראגה, לפי הפילוסופיה היוגית....

פילוסופיה היא אהבת החוכמה. אבל אהבת החוכמה לא עושה את החיים שלנו טובים יותר. רק חיים על פי החוכמה, יישום החכמה בפעולה מעשית מיטיב עמנו.

לפני כמה שנים ברישיקש בהודו רכשתי ערימת ספרים על יוגה, בודהיזם ומדיטציה. חברתי החכמה קרצה לי ואמרה- כל זה יקפוץ מהספרים ישירות אל תוך המוח שלך....

לאחרונה אני עדה לתופעה שאני מהווה חלק ממנה- עוד ועוד קבוצות וואצפ שמנהליהן (גם אני, גם אני!) מציעות פיסת חוכמה להגות מדי כמה ימים. יוזמה טובה וחשובה ומבהירה כמובן כמה ידע נועד לחלוקה . כמה הידע על החיים לא יסולא בפז ולמעשה אין לו מחיר. כמה במהותו האדם שואף ידע.

הסיבה הראשונה לסבל, הקלשה הראשונה, היא בורות, אוידיה- ידע שגוי, אי הבחנה, בערות וכ"ד. התשוקה לידע היא גם תשוקה לשליטה. מה שמכוון את פעולותנו הוא הידע שיש לנו. ככל שהידע שלנו מדוייק יותר- הפעולות שלנו מדוייקות יותר. או, אם נדייק- הפעולות יכולות להיות מדוייקות יותר. זה שאני יודעת שגלוטן מבלגן לי את הבטן לא יפתור לי את הבעיה.  רק כשאפעל על פי הידע הזה - אפסיק לאכול גלוטן, רק אז תפסיק לכאוב לי הבטן. ומה בעניין השליטה? המפגש עם הידע הוא המפגש הישיר עם אי השליטה. למשל- אני יודעת שהיחסים האלו מרעילים אותי, אז למה אני עדיין ממשיכה אותם?! כי אין לי יכולת פעולה.

 למעשה אין לנו שליטה על דבר מלבד על תשומת הלב שלנו ומה אנחנו עושים איתה.

הרעב לידע וצריכתו הלא מרוסנת לא מביאים להטמעתו והפנמתו. זה כמו בופה גדול של המון מנות טעימות לאכילה. אבל אי אפשר לאכול הכל וצריך לתת לעצמנו זמן לעכל.

מדי זמן מה אני נוכחת בהתמכרות שלי ומתחילה תהליך של ריסון, יאמה. מזכירה לעצמי כלל שלקחתי על עצמי לפני כמה שנים בהשראתו של מורה מחונן ששכחתי את שמו- אל מול כל שעת קריאה והגות , אני מתרגלת מדיטציה. אני עוסקת בתרגול מנטלי של ההכרה שלי. רק השילוב בין שני אלו המשלימים זה את זה – ידיעה ופעולה.

ידיעה ופעולה הן ההתגשמות החומרית של האדם בעולם על פי הפילוסופיה היוגית. פורושה- מודעות טהורה ופרקריטי- חומר ויצירה. רק שתי אלו יחד יביאו את היוגי.ת להגשמה עצמית.

אז לפחות לגבי עצמי, התחייבתי שוב, לפחות בקבוצות אליהן אני משתייכת ולומדת ממורות חכמות- ביום שבו אני מקבלת את המסר, אני משתדלת ליישמו בפעולה הלכה למעשה. מוכרחה להודות שזהו תרגול מרתק ולא תמיד קל!

0 צפיות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page